سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : سه شنبه 93/7/8 | 10:35 عصر | نویسنده : مامان مهربون

درمان ترک سینه ها بعد از شیردهی

مجموعه : زنان

 

درمان ترک سینه ها بعد از شیردهی

 

شیر دهی باعث زخم شدن نوک سینه می شود. اما ترک و خونریزی از عوارض جانبی شیر دهی نمی باشد. درد این قسمت می تواند نشانه ای هشدار دهنده راجع به سلامت مادر باشد. به طور اتفاقی ممکن است بدون احساس هیچ دردی،در این بخش خون مشاهده شود. ترشحات خونی سینه در اولین هفته شیردهی ممکن است به دلیل افزایش جریان خون در پستان رخ دهد.در این زمان بافت تولید کننده شیر رشد می کند. این وضعیت بدون خطر است و بعد از چند روز بدون هیچ درمانی بر طرف می شود.


? عوامل بروز ناراحتی

مهم ترین دلیل خونریزی و ترک نوک سینه بدلیل وضعیت غلط نوزاد در حین شیردهی باشد که درد شدیدی را نیز به همراه دارد.عمل کردن به تکنیک صحیح شیردهی می تواند باعث از بین رفتن مشکل شود.بعضی مواقع تنها تصحیح کوچکی از این وضعیت می تواند دنیایی از تفاوت را خلق کند.اگر نوزاد دچار برفک دهانی است،باعث ترک نوک پستان و درد عمیق در هنگام شیردهی می شود.

 

برفک نوعی عفونت قارچی دهان است که در نتیجه وجود کپک در بدن و پخش غیر قابل کنترل آن بروز می کند.خونریزی و ترک سینه می تواند بدلیل خشکی شدید پوست یا ابتلا به اگزما نیز عارض شود. این اگزما ممکن است در سطح سینه و نیپل به دلیل خشکی شدید هوا،ته مانده مواد شوینده در لباس،پماد یا لوسیون،صابون حمام یا شوینده های ضد باکتری، پودر،اسپری مو،دئودرانت(ضدبو)،ادکلن و عطر نیز ظاهر شود. روش غلط در پمپ کردن (دوشیدن)پستان نیز می تواند به نوک سینه آسیب برساند.مکش شدید در نتیجه پمپ کردن پستان باعث خونریزی زیرپوستی در بعضی زنان می شود.

 

? روش درمان

1) شیوه قرار گرفتن نوزاد در هنگام شیردهی را چک کنید.زیرا این مسئله مهم ترین عامل بروز مشکل است.نوزاد باید دقیقا مقابل نیپل قرار بگیرد (شکم به شکم مادر).لازم است که نیپل و هاله اطراف آن کاملا در دهان نوزاد قرار بگیرد.

 

2) وضعیت نوزاد را در هر بار شیردهی عوض کنید.این کار باعث می شود که فشار لثه های نوزاد در هر بار شیردهی روی مناطق مختلف سینه و نه فقط یک نقطه وارد شود.

 

3) توالی شیردهی را بیشتر و زمان آن را کوتاه تر کنید.فراموش نکنید که هر چه قدر فاصله بین شیر دهی را بیشتر کنید،نوزاد گرسنه تر شده و با شدت بیشتری شیر می خورد.

 

4) بعد از هر بار شیردهی مقدار کمی از شیر را نوک سینه مالیده و اجازه دهید باقی بماند.شیر باعث ترمیم و التیام نوک سینه می شود.

 

5) صابون،الکل،لوسیون،عطر ادکلن در محل نیپل سینه نمالید.حمام آب به تنهایی برای پاک کردن پستان کافی است.

 

6) از داروی مسکن استفاده کنید. اگر درد نیپل سینه شدید بود،می توانید مسکن های ضعیفی مثل استامینوفن یا ایبوبروفن(30 دقیقه قبل از شیردهی) استفاده کنید.

 

7) در مورد ترک های عمیق و دردناک می توانید از روغن لانونین(مخصوص مادران شیرده) استفاده کنید.مقدار کمی از این پماد را روی نیپل بمالید.این ماده باعث ترمیم و التیام سریع زخم، بدون تشکیل دلمه می شود و نیازی به شستشوی سینه قبل از شیردهی نیست.اگر زخم نیپل با این روش ها التیام نیافت،بهتر است به پزشک مراجعه کنید.ممکن است باکتری به این محل رخنه کرده و باعث آماس پستان شده باشد.

 

? آیا این وضعیت بر روی نوزاد تاثیر می گذارد؟

اصولا نوزاد در مورد این وضعیت ناراحت نمی شود. شیردهی ادامه می یابد،اما به صورت دردناک.در ضمن خون موجود در شیر برای نوزاد خطرناک نخواهد بود.مهم ترین نگرانی این است که شیردهی باید با رضایت خاطر و به صورت لذت بخش برای مادر و فرزند صورت بگیرد.

منبع:  seemorgh.com

 




تاریخ : یکشنبه 93/7/6 | 7:15 عصر | نویسنده : مامان مهربون

چطور باید کودک را خواباند و در بغل گرفت/ 


این مطلب را از کتاب من و کودک من از .دکتر جواد فیض تایپ کردم.

توصیه امام جعفر صادق(ع)

حضرت امام صادق (ع) ,مغز متفکر جهان شیعه در حدود 12 قرن قبل به مادران توصیه نمودهاند که کودکان شیر خوار خود را در طرف چپ بخوابانند.در گذشته کسی به ارزش و اهمیت این توصیه واقف نبود تا اینکه محققین امریکایی ( بخش نوزادان و شیر خواراندانشگاه کورتل مشخص کردند که اگر نوزاد در روزهای بعد از تولد در طرف چپ مادر خوابانده شود اسوده تر از ان است که در طرف راست خوابانده شود و اگر در طرف راست بخوابد زود به زود بیدار می شود و شیون می زند. این موضوع در تمام نژادها و اقوام انسانی صدق می کند.

بررسی هایی که بر روی جنین حیوانات انجام گرته نشان داده است که صدای ضربان قلب مادر داخل رحم به طور داءم به گوش جنین می رسد.وقتی ضربان قلب مادر متوقف شوددر جنین واکنش تحریکی به وجود می آیدو سپس منجر به مرگ جنین می گردد.این بررسی مشخص کرده است که نه فقط ضربان قلب مادر موجب جریان خون جنین و تغذیه و دفع مواد زائد آن می شود بلکه جنین به ضربان قلب مادر عادت می کندو چون جنین عادت کرده است اگر بعد از تولد هم کئدک در طرف چپ مادر بخوابد تا صدای قلب مادر خود را بشنود آرامش بیشتری پیدا می کند.همچنین در این کتاب نوشته شده گروهی که در معرض شنیدن صدای قلب مادر هستند اشتهای بیشتری خواهند داشت.




تاریخ : چهارشنبه 93/7/2 | 4:42 عصر | نویسنده : مامان مهربون

بازی کلامی:

با کودکتان حرف بزنید و اشعار آموزنده و زیبا را برایش بازگو کنید. کودک از این کار لذت می برد ، البته باید هنگام خوندن اشعار دقت کنید و ببینید که کودکتان چه نوع تُن صدایی را می پسندد و همان را تکرار نمایید. اگر بتوانید خودتان مخصوص فرزندتان اشعار کوتاهی را بسرایید و برایش زمزمه کنید ، تأثیر بهتری را مشاهده می کنید. در روایت آمده که حضرت زهرا سلام الله علیها در دوران شیرخوارگی امام حسن علیه السلام با ایشان بازی می کردند و در آن حال ، با زبان شیرین مادرانه اشعاری با این مضمون را برایشان زمزمه می کرده اند: « ای حسن ! شبیه پدرت باش. قید و بند را از دور حق کنار بزن و خدایی را که صاحب نعمت هاست ، پرستش کن و با کینه توزان دوستی نکن. »

لذا خواندن اشعار آموزنده و سالم (خصوصاً از طرف مادر ) یک بازی جذاب برای کودک در این سنین است.




تاریخ : چهارشنبه 93/7/2 | 12:10 عصر | نویسنده : مامان مهربون
 
عکس های خوشگل از کودکان

بازی کردن از نیازهای مهم و اساسی کودکان است ، بنابراین یکی از وظایف والدین ، هم بازی شدن با کودک می باشد. امام علی علیه السلام می فرمایند: هر کس کودک دارد ، باید خود را تا حدّ طفولیت پایین آورد ( و با زبان کودکانه ) با او بازی و تفریح کند.

وقتی والدین با کودک خود به بازی و شوخی می پردازند ، به او این امکان را می دهند که با خیال راحت بازی کند ، زیرا بعضی از کودکان ممکن است به علت ترس از مسخره شدن توسط دوستانشان ، تمایلی به بازی نداشته باشند.

شرکت والدین در بازی کودک به او اطمینان می دهد که بازیش معتبر و مورد حمایت است. هنگامی که شخص بزرگسالی در بازی مورد علاقه ی کودک شریک می شود ، بیش از پیش کودک را به بازی علاقمند می کند.

 

روش بازی با نوزاد تا سه ماهگی

 

بازی دیداری:

ساده ترین بازی در این سن، تماس های رو در رو و چشم در چشم با کودک است.

در دو هفته اول ، کودک می تواند شما را مشاهده کند ، ولی ممکن است تصویرتان را کمی تار ببیند اما در حدود دو هفتگی متوجه می شوید که نوزاد مدت بیشتری به شما خیره می شود. کودکان در ماه های اول ، توجه دیداری خود را بیشتر به تصاویری که دارای رنگ های متضاد است معطوف می کنند ؛ مانند چهره ی انسان ها. بنابراین بازیِ تماس رو در رو با کودک را در فاصله سی تا 45 سانتی متری تمرین کنید.چهر? خود را مدام جلوی دیدگان او تغییر دهید و با خنده برایش شکلک در آورید. این رفتار یک بازی شیرین برای کودکتان خواهد بود

بازی های دیداری به کودک شما کمک می کند تا چهره ی شما را بشناسد.

بازی کلامی:

با کودکتان حرف بزنید و اشعار آموزنده و زیبا را برایش بازگو کنید. کودک از این کار لذت می برد ، البته باید هنگام خوندن اشعار دقت کنید و ببینید که کودکتان چه نوع تُن صدایی را می پسندد و همان را تکرار نمایید. اگر بتوانید خودتان مخصوص فرزندتان اشعار کوتاهی را بسرایید و برایش زمزمه کنید ، تأثیر بهتری را مشاهده می کنید. در روایت آمده که حضرت زهرا سلام الله علیها در دوران شیرخوارگی امام حسن علیه السلام با ایشان بازی می کردند و در آن حال ، با زبان شیرین مادرانه اشعاری با این مضمون را برایشان زمزمه می کرده اند: « ای حسن ! شبیه پدرت باش. قید و بند را از دور حق کنار بزن و خدایی را که صاحب نعمت هاست ، پرستش کن و با کینه توزان دوستی نکن. »

لذا خواندن اشعار آموزنده و سالم (خصوصاً از طرف مادر ) یک بازی جذاب برای کودک در این سنین است.

روش بازی با کودک سه تا شش ماهه

بیشتر والدین در می یابند که با شروع سه ماهگی ، بازی با کودک آسان تر می شود ، زیرا در این سن ، کودک می تواند کارهای بیشتری را انجام دهد. همچنین متوجه می شوید که کار و فعالیت های کودک در این مرحله هدفدارتر می شود. کودک در حدود سه ماهگی از بازی کردن با دستهایش لذت می برد. در این سن ، نوزاد شما عاشق بازی کردن با ریش و سبیل ، موها و عینک ، صورت و گوشهایتان می شود ، لذا به کارهایی که بیانگر اشتیاق او برای بازی با شماست ، توجه کنید و تا زمانی که کارهای او خطری را برایش به دنبال ندارد ، از بازی های این چنینی او ناراحت نشوید و مانع او نشوید.مثلاً بعضی پدرها وقتی می بینند کودکشان در این سن با موها یا گوشهایشان و ... بازی می کند ، از این کار جلوگیری می کنند و دست او را پس می زنند. این کار بچه را ناراحت می کند و باعث می شود او از بازی اش لذت نبرد.

http://www.khoshbakhti20.blogfa.com




تاریخ : چهارشنبه 93/7/2 | 11:49 صبح | نویسنده : مامان مهربون

آشنایی با مرحله رشد نوزاد و کودک دو ماهه و اسباب بازی مناسب کودک یا نوزاد در دو ماهگی


کودک شما اکنون و در دو ماهگی چه کارهایی می کند:

   او ممکن است به کسانی که با او صحبت می کنند لبخند بزند!

او هیجان خود را با تکان دادن بازوها و پاها  نشان می دهد.
 او قادر به یاد گیری یک رویداد به دنبال دیگری است.

او به سمت صداهایی که در کنارش هستند برمی گردد اما او فقط می تواند صداهایی که در مقابلش هستند را مکان یابی کند!

راهنمایی بیشتر:
انتخاب متناسب با سن:

اسباب بازی ها که به فعالیت بدنی مانند لگد زدن تشویق می کنند
  اشیا روی زمین با چراغ چشمک زن، موسیقی و اشیا آویزان

حالا دیگر حس­های کودک دو ماهه ­شما قوی­تر شده ­اند و به تدریج می­توانند در کنار هم کار کنند تا دنیا را بشناسند پس سعی کنید محرک­های مناسبی برای حس­های مختلف او فراهم کنید تا آنها را تجربه کند.جالب­ترین و جذاب­ترین چیز در مورد کودک شما در این مرحله از رشددیدن شکوفا شدن مهارت­های اجتماعی فرزندتان است ... شما روز خود را با خنده­ واقعی او آغاز می­کنید!

کودک در این سن چگونه بازی می­کند؟

او می­تواند لبخند بزند و در صورتی که کسی با او حرف بزند از خود صداهای شبیه کوکو دربیاورد.با تکان دادن دست و پاهایش هیجان خود را نشان می­دهد.می­توانید یاد بگیرد که یک اتفاق باعث بروز اتفاق دیگری می­شود.به سمت صداهای اطراف خود بر می­گردد اما تنها می­تواند موقعیت صداهایی که روبرویش باشند را تشخیص دهد.او می­تواند بعضی از کارها را یاد بگیرد

اسباب بازی های متناسب با این سن یعنی دو ماهگی نوزاد :

1- تشکچه نرم

در این زمان دست و پاهای او همیشه در حال حرکت هستند؛ وقتی که روی چیزی ضربه می­زند یا خود را و اعضای بدنش را می­کشد؛ وقتی که روی اسباب­ بازی­ها می­کوبد یا حتی آنها را می­گیرد و در برخی موارد سعی می­کند که کمی روی زمین بخزد.یک تشکچه­ نرم رنگارنگ با پارچه­ های متفاوت می­تواند جای خوبی برای فعالیت و بازی کردنش باشد و تمام نیازهایش را در یک جای نرم برآورده کند (از تمرین مهارت­های حرکتی تا تحریک حس­های مختلف،همه برای تقویت مهارت­های شناختی مناسب هستند)

این قبیل تشک­ها معمولاً جذابیت­هایی دارند که کودک را برای فعالیت بیشتر تشویق می­کنند. پس او را طوری قرار دهید که امکان فعالیت و ضربه زدن و حرکت کردن را داشته باشد.برای تنوع، در صورت امکان جای اسباب­ بازی­ها را عوض کنید. دقت کنید و ببینید که فرزندتان متوجه این تغییر می­شود و می­کوشد تا با تغییرات کنار بیایدیا نه.

رنگ­های متضاد یکی از بهترین روش­های تحریک دیدن در کودک هستند. به رنگ­ها اشاره کنید، نام حیوانات را بگویید؛ حتی با اینکه که کودک­تان هنوز معنای واژه­ هایی که می­گویید را نمی­داند اما می­فهمد که به نقاط و بخش­های مختلف اسباب­ بازی­ها اشاره می­کنید و او هم نقطه­ تمرکز خود را تغییر می­دهد. اگر تشکچه­ اش موزیکال است از این فرصت برای تحریک حس شنوایی اش استفاده کنید. دستش را در دست خودتان بگیرید و به آرامی همراه با موسیقی آنها را به هم بزنید. وقتی که صداها را تقلید می­کنید یا همراه با آهنگ برایش آواز می­خوانید حالت چهره­ تان را هم تغییر دهید.

2-اسباب­ بازی­هایی که کودک را به فعالیت فیزیکی (مثلاً ضربه زدن) تشویق می­کنند

ضربه زدن طبیعت بچه است و عضلاتی را تقویت می­کند که باید روزی از آنها برای راه رفتن استفاده کند.بازی­های منظمی که را به ضربه زدن تشویقش می­کنند شروع خوبی محسوب می­شوند اما حواس­تان باشد که حتماً برایش از یک قنداق یا پوشک سبک استفاده کنید تا بتواند پاهای خود را به راحتی حرکت دهد. او را طوری نزدیک این اسباب­ بازی قرار دهید که پاهایش به آسانی به آن برسند.تکیه دهید و با شوخی و خنده با او حرف بزنید.او خیلی دوست دارد وقتی که به اسباب ­بازی ضربه می­زند توجه شما به سمت او باشد.این مسئله برایش بسیار مهم و هیجان­ انگیز است !

حتی در همین سن هم شما می­توانید او را با مفهوم علت و معلول آشنا کنید. وقتی ضربه زد بگویید "آره، ببین چی کار کردی!تو روشنش کردی!"یا"آهنگ کار تو بود!".به تدریج با توجه و تشویق شما، فرزندتان این ارتباط مهم را درک می کند: این کار رو من کردم!

وقت صرف کنید و به بعضی از ویژگی­های اسباب­ بازی اشاره کنید.رنگ­ها را شناسایی کند و به چهره ها اشاره کنید.این به کودک کمک می­کند تا ارتباط بین اشیا و واژه­ها را درک کند.

3- تشکچه­ هایی با چراغ­های چشمک ­زن، موسیقی و آویزهای جذاب

حس­های مختلف بچه اولین منابع یادگیریش هستند.تشکچه ­های مناسب با تحریک این حس ها مهارت­ های بینایی و شنوایی را در او تقویت می­کنند.او را تشویق کنید که ضربه بزند، دست و پایش را به اسباب ­بازی­هایی که آویزان هستند برساند و ...؛ به این ترتیب مهارت­های حرکتی در او رشد می کند و زمینه­ مناسبی برای درک روابط علت و معلولی ایجاد می شود.

این اسباب­ بازی از دید فرزندتان چگونه است؟ روی زمین دراز بکشید و آن را از زاویه دید او ببینید.این کار در تعیین موقعیت او و اسباب ­بازی به شما کمک می­کند.هر چند وقت یک بار جای بچه را تغییر دهید تا زاویه دید تازه­ ای داشته باشد.

برای بهبود روابط بین خودتان و بیشتر کردن جذابیت بازی­ها و فعالیت­های مختلف، با هم با این اسباب­ بازی بازی کنید.وقتی که هوشیار و سرحال است برای بازی وقت بگذارید نه وقتی که خواب آلوده ،گرسنه یا ناآرام است.اگر اسباب­ بازی برایش خیلی ناخوشایندباشد چشمانش را می­بندد و شما این را متوجه می­شوید.برای کمک به یادگیری کودک در زمینه­ ارتباط بین واژه ­ها و کارها، قسمت­های مختلف را تکان دهید و همزمان درباره­ آن حرف بزنید: «تکون تکون تکون. دیدی برات خندید؟»

همچنین،اگر تشکچه­ قابلیت صوتی یا نوری دارد، آواز بخوانید یا صدای کودکانه ای تقلید کنید تا این قابلیت­ها و ویژگی­های صوتی و نوری برجسته­ تر شوند.هر چه بیشتر با کودک حرف بزنید و مستقیماً او را درگیر این قبیل موضوعات کنید، به رشدش کمک بیشتری کرده­ اید.




  • تک تاز بلاگ | قیمت دلار | تبادل اطلاعات